Impact NU

Wat vind je op deze pagina?

Infosessie

Bekijk de nieuwe infosessie over Impact NU voor de 3de graad.
Verder onderaan kan je ook de infosessie van vorig jaar bekijken.

Hoofdstukken

    Inkijkmateriaal

    Blader door de uitgaven voor het 5de jaar. Je kunt ook al een eerste proefversie van beide uitgaven voor het 6de jaar inkijken.

    Impact NU 5

    Activerend leerboek D

    Open hier
    Impact NU

    Impact NU 5

    Leerwerkboek D/A

    Open hier

    Impact NU 6

    Activerend leerboek D

    Open hier

    Impact NU 6

    Leerwerkboek D/A

    Open hier

    Impact NU

    Vademecum 3de graad (digitaal)

    Open hier

    Infosessie 2023

    Bekijk hier de infosessie over Impact NU 5 die we opnamen in februari 2023.

    Scoor met Scoodle

    Ons digitale leerplatform Scoodle is een handige totaaloplossing die jou zowel inhoudelijk als praktisch-organisatorisch ondersteunt. Voor leerlingen is het de sleutel tot efficiënt blended leren, met digitale leerpaden (voor heel wat van onze leeroplossingen), multimedia en veel meer.

    Ontdek alle functionaliteiten

    Veelgestelde vragen

    We ontwikkelen blended leeroplossingen voor Nederlands in de derde graad voor de doorstroomfinaliteit en voor de dubbele finaliteit.

    • Voor de richtingen uit de doorstroomfinaliteit bestaat de leeroplossing uit een activerend leerboek met een uitgebreide digitale component op het leerplatform Scoodle.
    • Leerlingen van de dubbele finaliteit gaan aan de slag met een leerwerkboek, gecombineerd met een sterke digitale component.

    Impact NU voor de 3de graad biedt een unieke aanpak aan op het vlak van literatuur en literatuurgeschiedenis.  

    Doorheen de bouwsteenlessen komt literatuur impliciet aan bod, door te werken met literaire fragmenten, extra leessuggesties etc.  

    Daarnaast werken sommige lessen heel expliciet rond literatuur. We maken een onderscheid tussen chronologische, thematische en metaliteraire lessen.  

    • In de chronologische literatuurlessen staat telkens één specifieke periode uit de literatuurgeschiedenis centraal. We laten leerlingen kennis maken met het bredere historische kader en behandelen een selectie aan fragmenten uit die periode. Dit wordt ook gevisualiseerd met een gedetailleerde tijdlijn.  
    • In de thematische literatuurlessen dagen we leerlingen vanuit een centraal thema (bv. identiteit in literatuur) uit om verschillende teksten, genres, stromingen en inzichten met elkaar te vergelijken. Vanuit een diepgaand tekstbegrip wordt naar de context gekoppeld. Leerlingen gaan actief op onderzoek in het LitAtelier naar de auteur en zijn biografie, generatieverschillend en literatuuropvattingen, canonvorming, wereldliteratuur…  
    • In de metaliteraire lessen wordt literatuur in een breder perspectief geplaatst en denken leerlingen kritisch na over historisch literair bewustzijn, het belang van een canon etc.  

    Naast de fragmenten die in de lessen behandeld worden, bundelen we andere bronnen van tijdsgenoten, auteursfiches en mediabestanden in de digitale literaire bronnenbank.  

    Een heldere leerlijn vastleggen vinden we erg belangrijk, ook op vlak van leercompetenties. Door een doordachte benadering bereiden we de leerlingen voor op verdere studies.   

    De stappen naar zelfstandigheid worden versneld gezet vanaf het vijfde jaar. Zowel in de doorstroomfinaliteit als in de dubbele finaliteit nodigen de opdrachten uit om te analyseren, te vergelijken, te argumenteren en vooral ook kritisch na te denken over de formulering van hun antwoorden.  

    • Leerlingen van de doorstroomfinaliteit vertrekken vanuit hun activerend leerboek, maar werken hun notities en antwoorden uit op eigen cursusbladen.  
    • Leerlingen van de dubbele finaliteit noteren antwoorden meestal in hun leerwerkboek, maar omvangrijke opdrachten worden ook op cursusbladen uitgewerkt. In de overgang van het vijfde naar het zesde jaar zal ook steeds minder in het boek genoteerd worden.  

     Naast het gestructureerd leren noteren wordt ook voorbereid op verdere studies door in te zetten op academische vaardigheden en woordenschat, door te werken met authentiek en rijk materiaal en inhouden op niveau.