Impact NU
Wat vind je op deze pagina?
Infosessie
Hoofdstukken
Inkijkmateriaal
Blader door de uitgaven voor de tweede graad.
Sneak preview
Activeer nu een gratis sneak preview van het leerkrachtenmateriaal op Scoodle. Een sneak preview blijft gedurende 90 dagen beschikbaar op je Scoodle-dashboard. Je krijgt toegang tot:
- De structuur en inhoud van de lerarenkit
- Het volledige bordboek
- Enkele voorbeelddocumenten bij het lesmateriaal
- Enkele voorbeeldoefeningen
Hier vind je een stappenplan om de sneak preview te activeren.
Veelgestelde vragen
-
Elk leerwerkboek bestaat uit 4 delen.
Het eerste deel is een opfrissingsdeel: de beginsituatieanalyse. Hierin komt geen nieuwe leerstof aan bod, maar wordt al geziene leerstof van de vorige graad opgefrist. Dit geeft je meer inzicht in wat je leerlingen nog of al weten.
In de drie volgende delen staan de competenties van de leerlingen centraal.
Elk deel bevat vaste componenten: een oriënterende instaples, vervolgens bouwsteenlessen (vaardigheden, taalbeschouwing en taalschat) die opbouwen naar een functionele en geïntegreerde toepassing in een grote communicatieve opdracht.
Net vóór die opdracht is er een terugblikles, waarin leerlingen hun beheersing van de individuele onderdelen kunnen checken.
Daarnaast zijn er nog aparte literatuurlessen (literaire begrippenapparaat en verschillende genres) en het Laatste woord!, waarin (het verwoorden van) leesbeleving centraal staat.
-
Impact NU voor de tweede graad is een blended methode. Voor elk onderdeel hebben we afgewogen wat de beste drager is voor de inhoud en verwerking van leerstof: papier of digitaal.
Vooral bij de activatie van de voorkennis en in de trainingsfase (= verwerken nieuwe leerstof) zijn digitale leerpaden voorzien. Vaak gebeurt dat via een signaaloefening, met daarna een al dan niet adaptief vervolgtraject (= een combinatie van opfrissing theorie, kennisclip(s) en opfrissingsoefeningen of nieuwe verwerkingsoefeningen). Ook de remediëringsfase gebeurt grotendeels digitaal via extra oefeningen op niveau.
Wil je graag meer weten over hoe Plantyn het blended leren aanpakt? Bekijk dan zeker deze korte video.
-
Dat kan zeker. We hebben in elk deel de lessen rond vaardigheden, taalbeschouwing en literatuur in aparte blokken gegroepeerd. Maar het is geen noodzaak om die blokken in hun geheel af te werken.
De taalvaardigheids- en taalbeschouwingslessen zijn wel directe of indirecte ‘bouwstenen’ voor de geïntegreerde toepassing in de communicatieve opdracht van het deel, maar je kan zelf kiezen in welke volgorde je de lessen geeft, hoe vaak je afwisselt tussen vaardigheden en taalbeschouwing en of je tussendoor een literatuurles inbouwt. Die flexibiliteit geeft je de mogelijkheid om op maat van je klas te kunnen werken.