LEF!

Wat vind je op deze pagina?

LEF! 5/6 vanaf 2024-2025

Hoofdstukken

    Inkijkmateriaal

    Ontdek de digitale leerpaden en activerende leerboeken voor de 3de graad. Weet dat de activerende leerboeken worden aangepast. Hier kan je de nieuwe inhoudsopgaves inkijken. Van Anatomie & fysiologie en Verzorgende/Zorgkundige voor GZ kan je zelfs al een proefversie doorbladeren.

    Digitale leerpaden

    Assistentie in wonen, zorg & welzijn

    Open hier

    Digitale leerpaden

    Basiszorg & ondersteuning

    Open hier

    Digitale leerpaden

    Gezondheidszorg

    Open hier

    Digitale leerpaden

    Opvoeding & begeleiding

    Open hier

    Werkveldgids

    Assistentie in wonen, zorg & welzijn en Basiszorg & ondersteuning

    Open hier

    Werkveldgids

    Gezondheidszorg

    Open hier

    Werkveldgids

    Opvoeding & begeleiding

    Open hier

    Anatomie & fysiologie

    Open hier

    Huishoudhulp

    Assistentie in wonen, zorg & welzijn en Basiszorg & ondersteuning

    Open hier

    Huishoudhulp

    Gezondheidszorg en Opvoeding & begeleiding

    Open hier

    Kinderbegeleider

    Basiszorg & ondersteuning

    Open hier

    Kinderbegeleider

    Opvoeding & begeleiding

    Open hier

    Logistiek assistent

    Assistentie in wonen, zorg & welzijn

    Open hier

    Logistiek assistent

    Basiszorg & ondersteuning

    Open hier

    Logistiek assistent

    Gezondheidszorg

    Open hier

    Verzorgende/Zorgkundige

    Basiszorg & ondersteuning

    Open hier

    Verzorgende/Zorgkundige

    Gezondheidszorg

    Open hier

    Scoor met Scoodle

    Ons digitale leerplatform Scoodle is een handige totaaloplossing die jou zowel inhoudelijk als praktisch-organisatorisch ondersteunt. Voor leerlingen is het de sleutel tot efficiënt blended leren, met digitale leerpaden (voor heel wat van onze leeroplossingen), multimedia en veel meer.

    Ontdek alle functionaliteiten

    Veelgestelde vragen

     

     

    De leeroplossing vertrekt vanuit de specifieke minimumdoelen ende beroepskwalificaties en is afgestemd op de doelen van alle onderwijskoepels voor deze vakken: 

    • Assistentie in wonen, zorg en welzijn 
    • Basiszorg en ondersteuning 
    • Gezondheidszorg 
    • Opvoeding en begeleiding 

    Per studierichting wordt vertrokken vanuit een specifiek pakket van digitale leerpaden en activerende leerboeken. De aanpak verschilt naargelang de doelgroep (arbeidsmarktfinaliteit of dubbele finaliteit).

    • De probleemstellingen hebben voor de arbeidsmarktfinaliteit vaker een praktische insteek. Vooral de zorgtaken komen aan bod. Voor de dubbele finaliteit hebben de probleemstellingen eerder een theoretische insteek.
    • De oefenvormen in de leerpaden voor de arbeidsmarktfinaliteit zijn minder complex en minder abstract dan de oefenvormen voor leerlingen in de dubbele finaliteit.
    • De casussen (in de probleemstelling vooraan en in de oefeningen) zijn voor de arbeidsmarktfinaliteit minder uitgebreid dan voor de dubbele finaliteit.
    • De leesteksten in de leerpaden voor de arbeidsmarktfinaliteit zijn korter dan de leesteksten voor de dubbele finaliteit.
    • De voorkennis waarnaar de leerpaden verwijzen, is verschillend en afhankelijk van de finaliteit.
    • Bij de leerpaden van de dubbele finaliteit wordt er meer ingezet op onderzoekscompetenties.

    De activerende leerboeken hebben kantlijnopdrachten. Die zijn bedoeld om de leerling te stimuleren om de leerinhouden actief te verwerken.

    Op die manier helpen we de leerling in zijn leerproces. Het is vooral belangrijk dat de leerling nadenkt over de opdrachten en zo bezig is met de leerinhoud. Er komt dus geen correctiesleutel van de kantlijnopdrachten in de activerende leerboeken.