LEF!
Wat vind je op deze pagina?
LEF! 5/6 vanaf 2024-2025
Hoofdstukken
Inkijkmateriaal
Ontdek de digitale leerpaden en een proefversie van de herwerkte activerende leerboeken van LEF! 5/6.
Scoor met Scoodle
Ons digitale leerplatform Scoodle is een handige totaaloplossing die jou zowel inhoudelijk als praktisch-organisatorisch ondersteunt. Voor leerlingen is het de sleutel tot efficiënt blended leren, met digitale leerpaden (voor heel wat van onze leeroplossingen), multimedia en veel meer.
Ontdek alle functionaliteitenVeelgestelde vragen
-
De leeroplossing vertrekt vanuit de specifieke minimumdoelen ende beroepskwalificaties en is afgestemd op de doelen van alle onderwijskoepels voor deze vakken:
- Assistentie in wonen, zorg en welzijn
- Basiszorg en ondersteuning
- Gezondheidszorg
- Opvoeding en begeleiding
-
Per studierichting wordt vertrokken vanuit een specifiek pakket van digitale leerpaden en activerende leerboeken. De aanpak verschilt naargelang de doelgroep (arbeidsmarktfinaliteit of dubbele finaliteit).
- De probleemstellingen hebben voor de arbeidsmarktfinaliteit vaker een praktische insteek. Vooral de zorgtaken komen aan bod. Voor de dubbele finaliteit hebben de probleemstellingen eerder een theoretische insteek.
- De oefenvormen in de leerpaden voor de arbeidsmarktfinaliteit zijn minder complex en minder abstract dan de oefenvormen voor leerlingen in de dubbele finaliteit.
- De casussen (in de probleemstelling vooraan en in de oefeningen) zijn voor de arbeidsmarktfinaliteit minder uitgebreid dan voor de dubbele finaliteit.
- De leesteksten in de leerpaden voor de arbeidsmarktfinaliteit zijn korter dan de leesteksten voor de dubbele finaliteit.
- De voorkennis waarnaar de leerpaden verwijzen, is verschillend en afhankelijk van de finaliteit.
- Bij de leerpaden van de dubbele finaliteit wordt er meer ingezet op onderzoekscompetenties.
-
De activerende leerboeken hebben kantlijnopdrachten. Die zijn bedoeld om de leerling te stimuleren om de leerinhouden actief te verwerken.
Op die manier helpen we de leerling in zijn leerproces. Het is vooral belangrijk dat de leerling nadenkt over de opdrachten en zo bezig is met de leerinhoud. Er komt dus geen correctiesleutel van de kantlijnopdrachten in de activerende leerboeken.