Polaris

Wat vind je op deze pagina?

Infosessie

Bekijk de nieuwe infosessie over Polaris voor de 3de graad.
Verder onderaan kan je ook de infosessie van vorig jaar bekijken.

Hoofdstukken

    Inkijkmateriaal

    Blader door de uitgave voor het 5de jaar. Je kunt ook al de inhoudsopgave voor het 6de jaar inkijken.

    Polaris 5

    Activerend leerboek

    Open hier

    Polaris 6

    Activerend leerboek

    Open hier

    Infosessie 2023

    Bekijk hier de infosessie over Polaris 5 die we opnamen in februari 2023.

    Scoor met Scoodle

    Ons digitale leerplatform Scoodle is een handige totaaloplossing die jou zowel inhoudelijk als praktisch-organisatorisch ondersteunt. Voor leerlingen is het de sleutel tot efficiënt blended leren, met digitale leerpaden (voor heel wat van onze leeroplossingen), multimedia en veel meer.

    Ontdek alle functionaliteiten

    Veelgestelde vragen

     

     

     

    Een activerend leerboek bevat, zoals een ‘klassiek’ leerboek, geen invulruimte. Leerlingen kunnen er wel aantekeningen in maken (noteren, markeren, onderlijnen …) 

    • Het activerend leerboek nodigt uit om gestructureerd te leren noteren en actief leerstrategieën te ontwikkelen. Zo bereiden leerlingen zich voor op de academische vaardigheden.
    • Dit beschrijfbaar leerboek biedt voor leerling en leerkracht kansen om eigen aanvullingen op papier toe te voegen bij het lesmateriaal. 

    In lijn met de recente ontwikkelingen m.b.t. minimumdoelen en leerplannen, legt Polaris deze nieuwe focussen: 

    • Systeemdenken ifv maatschappelijke complexe thema’s 
    • Duurzame ontwikkeling 
    • Interactie tussen menselijke activiteit en geomorfologische processen 
    • Klimaatverandering en de beleidsmaatregelen 

    In functie van de specifieke mimimumdoelen voor de wetenschaprichtingen is er ook aandacht voor deze nieuwe onderwerpen: 

    • Ecosysteemdiensten  
    • Ecologisch en geopolitiek belang van zeeën en oceanen   
    • Teledetectie 
    • GIS komt bijna in elk thema aan bod. Die terugkerende aanpak zorgt ervoor dat de leerlingen kunnen groeien in het gebruiken van GIS en het raadplegen van gegevens in een GIS. 
    • De verschillende leerplannen beschouwen Google Earth en Maps als een GIS-viewer. Google Earth is van meet af aan al sterk geïntegreerd in Polaris. Polaris gaat echter een stapje verder. Voor Vlaanderen is Geopunt het vertrekpunt om GIS te integreren. Afhankelijk van de inhoudelijke context van de thema’s wordt er verder een doordachte selectie van andere GIS-viewers ingezet, waaronder National Geographic MapMaker Interactive, UN Population Division, Global Forest Watch …  
    • Daarnaast maken enkele opdrachten ook gebruik van online interactieve databanken, met erg gelijkende eigenschappen van een GIS. 
    • Verschillende van deze GIS-toepassingen worden ondersteund met een instructievideo, kijkwijzer en/ of stappenplan in Scoodle. 
    • De storymaps zijn gecreëerd in ArcGis.  
    • Ga je met de digitale Plantyn Algemene Wereldatlas aan de slag? Dan hebben je leerlingen meteen een eenvoudige GIS-applicatie beschikbaar. Kaartlagen aan- en uitzetten, kaarten vergelijken, Google Maps integreren … in de Digitale Wereldatlas kan het allemaal.