Ons aanbod voor STEM

Vonk is geschikt voor de 1ste graad A-stroom.

Ontdek ook:

Inkijkmateriaal

Blader door de uitgaven voor de 1ste graad.

Vonk

Vonk

CSI-labo voor een gezonder leven

Open hier
Vonk

Vonk

Drones, onbemande hulp in de lucht

Open hier
Vonk

Vonk

Escape room: samen kunnen we meer

Open hier
Vonk

Vonk

Grote stappen vooruit met het robotbeen

Open hier
Vonk

Vonk

Holograms: duik in elke wereld vanop je eigen stoel

Open hier
Vonk

Vonk

Mijn zuinig zonnevoertuig

Open hier
Vonk

Vonk

Stadstuintjes tegen de klimaatopwarming

Open hier
Vonk

Vonk

Tiny Houses: kleiner leven, slimmer leven

Open hier

Scoor met Scoodle

Ons digitale leerplatform Scoodle is een handige totaaloplossing die jou zowel inhoudelijk als praktisch-organisatorisch ondersteunt. Voor leerlingen is het de sleutel tot efficiënt blended leren, met digitale leerpaden (voor heel wat van onze leeroplossingen), multimedia en veel meer.

Ontdek alle functionaliteiten

Nieuwe minimumdoelen

Neem je tijd met Plantyn!

Vanaf september 2024 worden nieuwe minimumdoelen en leerplannen van kracht in de 1ste graad. Zowel overheid als onderwijskoepels beklemtonen dat het om minimale aanpassingen gaat. Scholen krijgen twee schooljaren de tijd om deze op eigen ritme te implementeren.

Plantyn raadt aan om je huidige lesmateriaal te blijven gebruiken. Tegen september 2025 kun je rekenen op volledig vernieuwde leeroplossingen voor het eerste én tweede jaar.

Waarom je tijd nemen? Waarom je tijd nemen?

Veelgestelde vragen

Vonk is een STEM-methode voor de 1ste graad A-stroom, de leeroplossing kan gebruikt worden tijdens de differentiatie-uren of in de basisopties STEM-wetenschappen en STEM-technieken in het 2de jaar.

Naast bordboeken voor de leerkracht én de leerlingen biedt Vonk heel wat ondersteunende materialen:

  • Overzicht van de bereikte eindtermen en leerplandoelen;
  • uitgebreide handleiding met het algemene concept van Vonk en de volledige uitwerking van het thema. De handleiding bevat o.a. allerlei lestips (m.b.t. motivatie, werkvormen, attitude, taalbeleid …) en een duidelijk overzicht van de benodigdheden;
  • correctiesleutel van het leerwerkboek;
  • evaluatietools: een aantal vragen en oefeningen (met correctiesleutel) die je kunt inzetten voor een toets, een examen of als remediëring;
  • printbare posters van het technisch proces en de wetenschappelijke methode;
  • aanvullend materiaal: extra opdrachten voor differentiatie (met correctiesleutel), digitale versie van infokaarten en veiligheidsinstructiekaarten, aanpasbare woordenlijsten met de verklaring van vakgebonden termen …

De opdrachten in de leerwerkboeken bieden heel wat opties tot differentiatie. Zo hebben de leerlingen in hun leerwerkboeken eerder beknopte basisstappenplannen, een echte uitdaging om mee aan de slag te gaan, maar daarnaast vinden de leerlingen nuttige tips bij deze stappenplannen in hun bordboek.

Als leerkracht kan je hen ook het volledige stappenplan of delen van het stappenplan, bezorgen. Afhankelijk van de studierichting (STEM-wetenschappen of STEM-technieken) kan je differentiëren in aanpak, die opties worden aangeduid met specifieke pictogrammen.