Ons aanbod voor Mens en samenleving

Radar is geschikt voor de 1ste graad A-stroom.

Ontdek ook:

Inkijkmateriaal

Blader door de uitgaven voor de 1ste graad.

Radar

Radar

Feestzaal

Open hier
Radar

Radar

Kerngezond

Open hier
Radar

Radar

Outfit

Open hier
Radar

Radar

Schermtijd

Open hier
Radar

Radar

Spiegelbeeld

Open hier
Radar

Radar

Stadsplan

Open hier

Scoor met Scoodle

Ons digitale leerplatform Scoodle is een handige totaaloplossing die jou zowel inhoudelijk als praktisch-organisatorisch ondersteunt. Voor leerlingen is het de sleutel tot efficiënt blended leren, met digitale leerpaden (voor heel wat van onze leeroplossingen), multimedia en veel meer.

Ontdek alle functionaliteiten

Nieuwe minimumdoelen

Neem je tijd met Plantyn!

Vanaf september 2024 worden nieuwe minimumdoelen en leerplannen van kracht in de 1ste graad. Zowel overheid als onderwijskoepels beklemtonen dat het om minimale aanpassingen gaat. Scholen krijgen twee schooljaren de tijd om deze op eigen ritme te implementeren.

Plantyn raadt aan om je huidige lesmateriaal te blijven gebruiken. Tegen september 2025 kun je rekenen op volledig vernieuwde leeroplossingen voor het eerste én tweede jaar.

Waarom je tijd nemen? Waarom je tijd nemen?

Veelgestelde vragen

Naast bordboeken voor de leerkracht én de leerlingen biedt Radar heel wat ondersteunende materialen:

  • Digitale handleiding met uitleg over het concept, richtvragen en lestips, achtergrondinformatie en nuttige links;
  • correctiesleutels;
  • toetsen: summatieve toets per thema;
  • overzicht van gecoverde eindtermen en leerplandoelen (ook uit het funderend leerplan en het ICT-leerplan);
  • extra opdrachten om te differentiëren;
  • kopieerbladen (teksten, schema’s, rubrics …) en andere hulpmiddelen (kaartjes, powerpointpresentaties …).

De ervaringen worden geëvalueerd via rubrics. Omdat een thema zich over verschillende weken kan uitspreiden, suggereren we de evaluatie al tussendoor te organiseren. Dat kan op een korte tijdspanne gebeuren, maar het kan ook heel uitgebreid.

Met rubrics richt je je op (deel)vaardigheden, attitudes en tussentijdse of afgewerkte producten. Ze zijn ideaal om competenties objectiever in te schatten.

Wij streven naar een stimulerende evaluatie, zodat leerlingen eerder geprikkeld worden om opdrachten bij te werken of om zo sterk mogelijk te presteren binnen hun mogelijkheden.