T-explore

Infosessie

Hoofdstukken

    Ons aanbod voor Elektriciteit en Mechanica

    T-explore is geschikt voor de 2de graad doorstroomfinaliteit (DG) en dubbele finaliteit.

    Ontdek ook:

    • T-skills: 2de graad dubbele en arbeidsmarktfinaliteit

    Nieuwe minimumdoelen

    Voor schooljaar 2024-2025 worden de modules voor elektriciteit aangepast aan de nieuwe minimumdoelen.

    • T-explore Gelijkstroomkringen wordt inhoudelijk bijgestuurd.
    • T-explore Elektromagnetisme en elektrostatica wordt inhoudelijk bijgestuurd en wordt voortaan in twee delen aangeboden. Het leerwerkboek T-explore Elektrostatica is bestemd voor de 2de graad; het leerwerkboek T-explore Elektromagnetisme voor de 3de graad.

    De modules voor mechanica blijven voorlopig ongewijzigd.

    In een oogopslag

    Ben je benieuwd naar de krachtlijnen van T-explore? Bekijk dan deze korte video.

    Een volledige en diepgaande voorstelling van de methode vind je in de infosessie bovenaan deze pagina.

    Inkijkmateriaal

    Blader door de uitgaven van T-explore.

    T-explore

    T-explore

    Bewegingsleer (D)

    Open hier
    T-explore

    T-explore

    Bewegingsleer (D/A)

    Open hier
    T-explore

    T-explore

    Gelijkstroomkringen (D en D/A)

    Open hier

    T-explore

    Elektrostatica (D en D/A)

    Open hier
    T-explore

    T-explore

    Krachten (D)

    Open hier

    T-explore

    Krachten (D/A)

    Open hier
    T-explore

    T-explore

    Arbeid & energie (D)

    Open hier
    T-explore

    T-explore

    Arbeid & energie (D/A)

    Open hier

    T-explore

    Elektromagnetisme (D en D/A)

    Open hier

    Scoor met Scoodle

    Ons digitale leerplatform Scoodle is een handige totaaloplossing die jou zowel inhoudelijk als praktisch-organisatorisch ondersteunt. Voor leerlingen is het de sleutel tot efficiënt blended leren, met digitale leerpaden (voor heel wat van onze leeroplossingen), multimedia en veel meer.

    Ontdek alle functionaliteiten

    Veelgestelde vragen

    De vele extra digitale oefeningen in verschillende niveaus zijn in elk geval een stevig hulpmiddel voor formatieve evaluatie, dus om de voortgang van leerlingen bij te sturen.

    Voor het evalueren van de STEM-doelen (o.a. onderzoeksvaardigheden) voorzien we rubrics die je kan gebruiken bij of naast het evaluatiesysteem van je school.

    Uit bevraging bij leerkrachten bleek dat er voor mechanica meer nood is aan aparte versies dan voor elektriciteit. In doorstroomrichtingen wil men een sterk wiskundige aanpak van mechanica/fysica. 

    Elektriciteit is op zich al een abstractere materie, waarbij concretere duiding en uitleg ook voor leerlingen in doorstroomrichtingen geen overbodige luxe is.

    Differentiatie zit hier vooral in het inzetten van meer of minder sturing door de leerkracht en in het verwerken van de leerstof via oefeningen op verschillende niveaus.  

    De STEM-didactiek zit ingebakken in T-explore. Dit komt tot uiting door o.a.: 

    • veel onderzoeksopdrachten die opgenomen zijn in de boeken (waardoor leerlingen impliciet aan verschillende STEM-ET werken); 
    • waar mogelijk en relevant te verwijzen naar technische systemen en STEM-concepten (dit laatste via de handleiding);  
    • linken die gelegd worden naar de andere STEM-vakken, dus wetenschappen en wiskunde (soms expliciet in de boeken, maar ook nog met vakoverschrijdende tips in de handleiding) 

    Daarnaast geven we in de lerarenkit mogelijke aanzetten tot STEM-projecten.