Mini Maxine en Mini Max
Wat vind je op deze pagina?
Infosessie
Hoofdstukken
Veelgestelde vragen
-
Mini Max(ine) leert Frans aan op de manier waarop je een moedertaal aanleert. Drie stappen zijn daarbij essentieel:
- Herhalen (en klank nabootsen)
- Begrijpen/herkennen (adh van visuele ondersteuning)
- Actief reproduceren
Er zijn 9 thema’s in elk leerjaar en per thema zijn er 8 didactische fiches (handleiding) met activiteiten die 25 minuten duren.
De materialen zijn gebaseerd op 2 fiches per week, dus 2 x 25 minuten. Maar je kan er uiteraard ook voor kiezen om minder Frans te geven.
-
Mini Maxine en Mini Max hebben dezelfde thema’s in alle leerjaren waardoor er een mooie uitgewerkte leerlijn is.
In de handleiding wordt een suggestie gegeven voor 1 à 2 thema’s waar je best mee begint. De rest van de volgorde kan je zelf kiezen in functie van je klascontext.
De thema’s zijn:
- Les salutations
- Les chiffres
- Les couleurs
- Les fruits
- Les vêtements
- La météo
- Les sentiments
- Le corps
- Les animaux
- + Les petits moment
-
Mini-Max(ine) biedt zowel een geschreven als een audiovisuele ondersteuning voor de leerkracht. De didactische fiches (handleiding) leggen duidelijk uit hoe je de momenten best aanpakt en via filmpjes wordt ook uitgelegd hoe je bepaalde begrippen op een speelse manier kunt aanbrengen.
-
Elke activiteit heeft een instap- en uitstapritueel. Zo begrijpen kleuters en leerlingen dat ze tussen die momenten met een andere taal bezig zijn.
Het is de bedoeling dat tussen het instap- en uitstapritueel zoveel mogelijk in het Frans gebeurt.