Sterren aan de hemel

Wat vind je op deze pagina?

Infosessie

Hoofdstukken

    De herwerkte handleidingen van Sterren aan de hemel zijn echt een feest om mee te werken.

    Meester Michaël

    Voorbeeldlessen

    Ik ben een ster!

    Leerlingenbundel – 1ste leerjaar (onderwerp 1)

    Open hier

    Mag ik zijn wie ik ben?

    Handleiding – 1ste leerjaar (onderwerp 1)

    Open hier

    Ik zie overal goede dingen!

    Leerlingenbundel – 2de leerjaar (onderwerp 3)

    Open hier

    Ik wil het goede doen

    Handleiding – 2de leerjaar (onderwerp 3)

    Open hier

    Allerheiligen

    Leerlingenbundel – 3de leerjaar (onderwerp 6)

    Open hier

    Liturgisch en pastoraal jaar

    Handleiding – 3de leerjaar (onderwerp 6)

    Open hier

    Een kijkje in het fotoalbum van de natuur

    Leerlingenbundel – 4de leerjaar (onderwerp 1)

    Open hier

    Mens en natuur, gave en opgave

    Handleiding – 4de leerjaar (onderwerp 1)

    Open hier

    Allemaal vrienden!

    Leerlingenbundel – 5de leerjaar (onderwerp 3)

    Open hier

    Groeien in liefde en tederheid

    Handleiding – 5de leerjaar (onderwerp 3)

    Open hier

    De wolf en het lam wonen samen

    Leerlingenbundel – 6de leerjaar (onderwerp 1)

    Open hier

    Samen leven tussen werkelijkheid en droom

    Handleiding – 6de leerjaar (onderwerp 1)

    Open hier

    Veelgestelde vragen

    In Sterren aan de hemel is er voldoende aandacht voor interlevensbeschouwelijke competenties (ILC). Bij elk thema is er een overzicht beschikbaar van de competenties waaraan gewerkt wordt.

    Een aantal voorbeelden:

    • In de lessen over het liturgisch en kerkelijk jaar worden linken gelegd naar feesten van andere godsdiensten.
    • In de Bijbelverhalen van o.a. Jezus en Mozes wordt er gelinkt naar de islam waar zij ook aan bod komen.
    • Wanneer we leren over het vormsel wordt er ook stilgestaan bij overgangsrituelen bij vrijzinnige humanisten of in het jodendom.

    In de handleiding is er voldoende achtergrondinfo voorzien voor de leerkracht en krijg je tips voor hoe je hieraan kan werken met de kinderen.

    Door de grote variatie aan leuke werkvormen zullen alle kinderen heel geboeid blijven en geraakt worden in hun totale persoonlijkheid: hoofd, hart, handen en geest. Bovendien zijn de aangeboden materialen voor de kinderen visueel heel aantrekkelijk, waardoor ze extra geprikkeld worden om ermee aan de slag te gaan.

    Voor de leerkracht biedt de methode niet alleen een schatkist vol rijke inhouden en gevarieerde hedendaagse werkvormen, waaruit kan gekozen worden in functie van de klasgroep, maar ook ruime didactische en inhoudelijke ondersteuning.

    Dankzij de pas vernieuwde handleidingen (één boekje per onderwerp van het leerplan) kan de leerkracht ook in één oogopslag zien aan welke andere domeinen er met de methode geïntegreerd gewerkt wordt (sociale vaardigheden, taal, muzische vorming, media …).

    Voor de onthaalklas t.e.m. het 3de leerjaar kunnen kleuterleerkrachten aan de slag met Sterretjes aan de hemel. Dit betekent dat er voor godsdienst een verticale leerlijn is voor het volledige basisonderwijs.

    Sterretjes aan de hemel is volgens dezelfde visie opgebouwd als Sterren aan de hemel. Er zijn leuke ondersteunende materialen die zowel leerkrachten als leerlingen aanspreken.

    Benieuwd naar deze materialen? Bekijk hier de presentatie van Sterretjes aan de hemel.

    Inkijkmateriaal op school

    Benieuwd naar meer? Vraag vrijblijvend een ontdekdoos aan met inkijkmateriaal voor elk leerjaar.
    Zo ontdek je alles over Sterren aan de hemel.

    Ontvang inkijkmateriaal Ontvang inkijkmateriaal